RedakcjaSklepReklamaArchiwumMapa serwisurss
CukrzycaDietaLeczenieŻycie aktywneUroda i zdrowieLudzie
sweet new

Diabetyk i radio WNET - Diabetyk na fali - już 17.05.2012
Diabetyk i radio WNET - Diabetyk na fali - już 10.05.2012
Protest Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego
Nowy numer Diabetyka - MAJ 2012!
Diabetyk i radio WNET - Diabetyk na fali - już 26.04.2012
Rozstrzygnięcie SZYBKIEGO konkursu
Audycja w radio WNET - już 19 kwietnia - Diabetyk na fali!
Szybki KONKURS!
Maraton DBAM O ZDROWIE
Audycja w radio WNET: EDUKACJA DIABETOLOGICZNA - konieczność czy potrzeba?
 

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje z naszego portalu podaj swój e-mail

 

moja cukrzyca



Diabetica

Książka R. Hanas

 

Ośrodki Pomocy Społecznej
Linki do stron o cukrzycy
Fundacje i stowarzyszenia
Linki organizacji
Oddziały NFZ
Rzecznik praw pacjenta
Biura praw obywatelskich
 

 
SŁODYCZE I KAWA PO TŁUSTYM POSIŁKU TO ZŁA KOMBINACJA
Źródło: PAP/Rynek Zdrowia
Tłuste jedzenie, jakie serwują fast-foody nigdy nie jest zdrowe, ale wypijanie po nim kawy i spożywanie słodyczy szkodzi jeszcze bardziej, zwłaszcza chorym na cukrzycę - wynika z kanadyjskich badań, które publikuje pismo "Journal of Nutrition".

Naukowcy z Uniwersytetu w Guelph w Kanadzie wykazali, że spożywanie posiłków bogatych w tłuszcze nasycone, obecne m.in. w czerwonym mięsie, przetworzonych produktach spożywczych i w jedzeniu z fast-foodów, zakłóca metabolizm glukozy i sprawia, że w krwiobiegu dłużej utrzymuje się wysoki poziom tego cukru. Co więcej, kawa z kofeiną dodatkowo spowalnia wchłanianie glukozy z krwi do tkanek.

W kanadyjskich doświadczeniach 10 zdrowych mężczyzn wypijało na pierwszy posiłek koktajl złożony wyłącznie z tłuszczów (w ilości 1 gram na 1 kg ciała) albo wodę. Pięć godzin później podano im do picia kawę z kofeiną, bezkofeinową lub wodę, a po kolejnej godzinie - roztwór glukozy, w ramach tzw. testu tolerancji glukozy, który ocenia tempo metabolizmu tego cukru.

Normalnie, po spożyciu glukozy w trzustce szybko produkowana jest insulina, która rozprowadza cukier z krwi do komórek organizmu - głównie mięśni i wątroby. Okazało się jednak, że wcześniejszy tłusty posiłek zakłócił zdolność organizmu do usuwania glukozy z krwiobiegu. Jej poziom we krwi był o 32 proc. wyższy po spożyciu koktajlu z tłuszczami niż po wypiciu wody.

Co więcej, kawa dodatkowo pogarszała metabolizm glukozy. W godzinę po spożyciu cukru, a w 7 godzin po pierwszym posiłku, panowie, którzy w międzyczasie wypili kawę, mieli najwyższy poziom glukozy. Był on o 65 proc. większy niż u mężczyzn, którzy nie spożyli nic tłustego i kawy.

 - Te wyniki wskazują, że tłuszcze nasycone zakłócają zdolność organizmu do usuwania cukru z krwi, a kawa dodatkowo ją pogarsza - komentuje współautorka badań dr Marie-Soleil Beaudoin.

Badaczka tłumaczy, że utrzymywanie się podwyższonego poziomu glukozy we krwi przez dłuższy czas jest bardzo niezdrowe.

Jak wykazały dalsze badania, tłuste jedzenie i picie kawy zakłóca komunikację między jelitami a trzustką, w której pośredniczą tzw. hormony inkretynowe (jak glukozozależny peptyd insulinotropowy czy peptyd glukagonopodobny 1) produkowane w jelitach po spożyciu posiłku. Pobudzają one trzustkę do wydzielania insuliny, która odpowiada za transportowanie glukozy z krwi do komórek.

Zdaniem badaczy, odkrycie to jest szczególnie istotne dla osób narażonych na choroby metaboliczne, w tym dla chorych na cukrzycę typu 2.

 -  Od wielu lat wiemy, że osoby zagrożone cukrzycą typu 2 powinny ograniczać spożycie kawy. Korzystne może być również ograniczenie konsumpcji nasyconych kwasów tłuszczowych. Pokarmy te mogą mieć bowiem poważny i długotrwały wpływ na zdrowie - komentuje Beaudoin.
 
Dodaj swój komentarz

 
Aktualny numer:




MAJ 2012
spis treści

 

 






 

 
 
 
- strona główna - redakcja - sklep - mapa serwisu - cukrzyca - dieta - zdrowie i uroda - aktywny styl - ludzie - policz się -