RedakcjaSklepReklamaArchiwumMapa serwisurss
CukrzycaDietaLeczenieŻycie aktywneUroda i zdrowieLudzie
sweet new

Diabetyk i radio WNET - Diabetyk na fali - już 17.05.2012
Diabetyk i radio WNET - Diabetyk na fali - już 10.05.2012
Protest Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego
Nowy numer Diabetyka - MAJ 2012!
Diabetyk i radio WNET - Diabetyk na fali - już 26.04.2012
Rozstrzygnięcie SZYBKIEGO konkursu
Audycja w radio WNET - już 19 kwietnia - Diabetyk na fali!
Szybki KONKURS!
Maraton DBAM O ZDROWIE
Audycja w radio WNET: EDUKACJA DIABETOLOGICZNA - konieczność czy potrzeba?
 

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje z naszego portalu podaj swój e-mail

 

Diabetica

Książka R. Hanas



moja cukrzyca

 

Ośrodki Pomocy Społecznej
Linki do stron o cukrzycy
Fundacje i stowarzyszenia
Linki organizacji
Oddziały NFZ
Rzecznik praw pacjenta
Biura praw obywatelskich
 

 
To jedzenie zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2
Źródło: PAP, 13 sie, 12:27
Hot dogi, szynka, salami, mortadela, a także bekon i inne produkty z czerwonego mięsa znacznie zwiększają ryzyko cukrzycy typu 2 – wykazały badania opublikowane na łamach "American Journal of Clinical Nutrition".

Wynika z nich, że wystarczy codziennie spożywać zaledwie 50 g przetworzonego czerwonego mięsa, by ryzyko cukrzycy zwiększyło się o 51 proc. Mniej szkodliwe jest mięso nieprzetworzonego. Dzienna porcja 100 g takiego produktu o 19 proc. zwiększa groźbę tej choroby.

Wykazały to największe badania porównawcze na ten temat jakie przeprowadzili w USA specjaliści Harvard School of Public Heath pod kierunkiem dr Franka Hu.

Przeanalizowali oni zwyczaje żywieniowe i stan zdrowia 204 tys. pielęgniarek i innych pracowników służby zdrowia, którzy byli obserwowali od 14 do 28 lat. Spośród nich 13 759 osób zachorowało na cukrzycę, głównie właśnie te, które spożywały dużo czerwonego mięsa.

Obserwowanych od wielu lat pracowników służby zdrowia porównano także ze zwyczajami żywieniowymi i zdrowiem 442 tys. osób uczestniczących w badaniach jakie prowadzono w innych ośrodkach.

Badacze z Harvard School of Public Heath tłumaczą, że czerwone mięsa zawiera dużo kalorii, co sprzyja otyłości i podnosi ryzyko cukrzycy. Czerwone mięso zawiera dużo żelaza, które jest dobrze wchłaniane przez organizmu, ale zbyt duża ilość tego pierwiastka pobudza z kolei wytwarzanie większej ilości insuliny.

W wędlinach znajdują się też konserwujące azotyny i azotany. Azotyny łączą się w przewodzie pokarmowym z aminami w wyniku czego powstają nitrozoaminy. Te związki podejrzewane są o działanie rakotwórcze, ale pod ich wpływem organizm gorzej reaguje na insulinę, co z kolei toruje drogę cukrzycy.

Dr Frank Hu zaleca, by zmniejszyć spożycie czerwonego mięsa, a szczególnie wędlin. Jego zdaniem, wystarczy do codziennego jadłospisu wprowadzić drób, warzywa i owoce, produkty z pełnego ziarna oraz orzechy i produkty mleczne o małej zawartości tłuszczu, by prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycą było wyraźnie mniejsze.

Na cukrzycę na całym świecie choruje już 350 mln ludzi – ponad dwukrotnie więcej niż przed 30 laty. W 2030 r. liczba chorych może się zwiększyć nawet do 438 mln. W USA choruje 25,6 mln osób, czyli 11 proc. dorosłych powyżej 20 roku życia.

W Polsce na cukrzycę cierpi 2,5 mln ludzi, spośród nich ponad 750 tys. nie wie jeszcze o swojej chorobie. U co drugiego chorego z cukrzycą występuje choroba niedokrwienna serca.
 
 
Dodaj swój komentarz

 
Aktualny numer:




MAJ 2012
spis treści

 

 






 

 
 
 
- strona główna - redakcja - sklep - mapa serwisu - cukrzyca - dieta - zdrowie i uroda - aktywny styl - ludzie - policz się -