RedakcjaSklepReklamaArchiwumMapa serwisurss
CukrzycaDietaLeczenieŻycie aktywneUroda i zdrowieLudzie
sweet new

Diabetyk i radio WNET - Diabetyk na fali - już 17.05.2012
Diabetyk i radio WNET - Diabetyk na fali - już 10.05.2012
Protest Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego
Nowy numer Diabetyka - MAJ 2012!
Diabetyk i radio WNET - Diabetyk na fali - już 26.04.2012
Rozstrzygnięcie SZYBKIEGO konkursu
Audycja w radio WNET - już 19 kwietnia - Diabetyk na fali!
Szybki KONKURS!
Maraton DBAM O ZDROWIE
Audycja w radio WNET: EDUKACJA DIABETOLOGICZNA - konieczność czy potrzeba?
 

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje z naszego portalu podaj swój e-mail

 



Diabetica

Książka R. Hanas

moja cukrzyca

 

Ośrodki Pomocy Społecznej
Linki do stron o cukrzycy
Fundacje i stowarzyszenia
Linki organizacji
Oddziały NFZ
Rzecznik praw pacjenta
Biura praw obywatelskich
 

 
Truskawki dobre na cukrzycę
źródło: Grzegorz Jasiński RMF FM, 28 czerwca (18:50)
Truskawkowy sezon szybko się kończy, warto jednak rozglądać się jeszcze za tymi przysmakami. Naukowcy z Kalifornii mają kolejne dowody na korzystny wpływ tych owoców na nasze zdrowie. Na łamach czasopisma "PLoS ONE" piszą, że obficie zawarta w truskawkach fisetyna pomaga chorym na cukrzycę.

Badania prowadzone w Salk Institute's Cellular Neurobiology Laboratory pokazały, że fisetyna, występująca w truskawkach w największej ilości, łagodzi komplikacje związane z cukrzycą typu 1. Eksperymenty na myszach potwierdziły korzystne działanie tego flawonoidu na przykład w przypadku towarzyszących cukrzycy zaburzeń pracy nerek, czy układu nerwowego.

W naturze flawonoidy chronią rośliny przed szkodliwym działaniem środowiska, na przykład promieniowania ultrafioletowego, zapewniają też ochronę przed szkodnikami. Spożywane przez zwierzęta, czy ludzi mogą jednak pomagać w terapii wielu chorób. Wielokrotnie potwierdzono już korzystne działanie takich substancji, zawartych w borówkach, czy czerwonym winie. Ta sama grupa z Kalifornii udowodniła parę lat temu, że fisetyna chroni komórki nerwowe i wspomaga pamięć.

Co jeszcze ciekawsze, badania wskazały na mechanizm, który może odpowiadać za pozytywne działanie fisetyny. Prawdopodobnie wiąże się ono ze zwiększoną aktywnością jednego z enzymów, glioksylazy I, który przyczynia się do usuwania toksycznych tzw. końcowych produktów zaawansowanej glikacji (AGE). Wykorzystanie tej wiedzy może pomóc w poszukiwaniu kolejnych zastosowań flawonoidów, na przykład w terapii niektórych chorób nowotworowych.

Wszystko wskazuje na to, że trzeba sezon na truskawki jak najlepiej wykorzystywać, nie przesadzajmy tylko z cukrem i śmietaną. Same owoce jednak nie wystarczą. Naukowcy policzyli, że dla wchłonięcia dawki fisetyny, odpowiadającej tej, która pomagała myszom, człowiek musiałby jeść dziennie przeciętnie... 37 truskawek. Poważną szansą jest więc raczej podawanie tej substancji w postaci suplementu diety.
 
Dodaj swój komentarz

 
Aktualny numer:




MAJ 2012
spis treści

 

 






 

 
 
 
- strona główna - redakcja - sklep - mapa serwisu - cukrzyca - dieta - zdrowie i uroda - aktywny styl - ludzie - policz się -